Internet Shakespeare Editions

Shakespeare in France: Select Bibliography

Jean-Marie Maguin

1) Editions and Translations

CUVELIER Éliane, ed., Shakespeare, "Macbeth", Paris , Le Livre de Poche, 1994

DÉPRATS, Jean-Michel (dir.), Shakespeare, Tragédies, I (OEuvres complètes, vol. 1), avec le concours de Gisèle Venet, Pléiade Gallimard, Paris, 2002, pp. ccviii + 1526, bilingual [Contents: Anne Barton, Préface (trad. Jean-Pierre Richard); Jean-Michel Déprats, Traduire Shakespeare Henri Suhamy, Chronologie; Jean-Michel Déprats et Gisèle Venet, Note sur la présente édition ; Henri Suhamy, Repères bibliographiques; Gisèle Venet, Introduction aux tragédies; Titus Andronicus (trad. Jean-Pierre Richard, texte établi par Gisèle Venet et Line Cottegnies, présenté par Yves Peyré, annoté par Yves Peyré et Jean-Pierre Richard); Roméo et Juliette (trad. Jean-Michel Déprats, texte établi par Gisèle Venet et Line Cottegnies, présenté et annoté par Gisèle Venet); Jules César (trad. Jérôme Hankins, texte établi par Henri Suhamy, présenté par Richard Marienstras, avec la collaboration de Catherine Treilhou-Balaudé, et annoté par Richard Marienstras); Hamlet (trad. Jean-Michel Déprats, texte établi par Henri Suhamy, présenté et annoté par Lois Potter); Othello (trad. Jean-Michel Déprats, texte établi et annoté par Gisèle Venet et Line Cottegnies, présenté et annoté par Gisèle Venet; Notices et notes.]

DÉPRATS, Jean-Michel (dir.), Shakespeare, Tragédies, II (OEuvres complètes, vol. 2), avec le concours de Gisèle Venet, Pléiade Gallimard, Paris, 2002, pp. xiv + 1614, bilingual [Contents: Gisèle Venet, Avertissement; Le Roi Lear (trad. Jean-Michel Déprats, texte établi par Gisèle Venet et Line Cottegnies, présenté et annoté par Robert Ellrodt); Macbeth (trad. Jean-Michel Déprats, texte établi par Henri Suhamy, présenté et annoté par Yves Peyré; Timon d'Athènes (trad. Jean-Michel Déprats, texte établi par Line Cottegnies et Gisèle Venet, présenté et annoté par Richard Marienstras); Antoine et Cléopâtre (trad. Jean-Michel Déprats et Gisèle Venet, texte établi par Gisèle Venet et Line Cottegnies, présenté et annoté par Gisèle Venet); Coriolan (trad. Jean-Michel Déprats, texte établi par Gisèle Venet et Line Cottegnies, présenté et annoté par Richard Marienstras); Notices et notes; Robert Ellrodt, Bibliographie sur les tragédies.]

FLUCHERE Henri, ed., Shakespeare, Oeuvres complètes, Paris, Pléiade, Gallimard, 1963, 2 vols. [This edition is being superseded by the new Pléiade series dir. by Jean-Michel Déprats, see above.]

GARDETTE Raymond, ed., Shakespeare, "Othello", Paris, Le Livre de Poche, 1996.

GRIVELET, Michel et Gilles MONSARRAT, eds. and transl., William Shakespeare, OEuvres complètes [bilingual, English text ed. by Stanley Wells and Gary TAYLOR (c) OUP], Tragédies vols 1 & 2, Paris, Robert Laffont, 1995 [6 vols. to follow; transl. by Léone TEYSSANDIER, Victor BOURGY, Jean-Claude SALLÉ, Louis LECOCQ], Histoires vols 1 & 2, Paris, Robert Laffont, 1997; transl. by Louis LECOCQ, Jean-Claude SALLÉ, Léone TEYSSANDIER, Victor BOURGY, Jean MALAPLATE, Pierre SPRIET.

DÉPRATS Jean-Michel, Peines d'amour perdues, Paris, Editions du T.N.S., 1982; La Tragédie de Coriolan, Gennevilliers, Editions du Théâtre de Gennevilliers, 1983;Othello, Malakoff, Dérives-Solin, 1984; Richard III, Malakoff, Dérives-Solin, 1984 (Paris, NRF Gallimard, 1995); Hamlet Paris, Granit, 1986; Le Marchand de Venise, Paris, Sand/Comédie Française, 1987; Comme il vous plaira, Paris, Sand, TNP, 1988; La tragédie du roi Lear, édition présentée et annotée par Gisèle VENET, Paris, Gallimard, 1993; Tout est bien qui finit bien (édition de Gisèle Venet), Paris, "Folio-Théâtre, Gallimard, 1996; Cymbeline, [translated by Jean-Michel Déprats, with critical material by Margaret Jones-Davies], Éditions Théâtrales, Paris 2000; Mesure pour mesure [translated by Jean-Michel Déprats, with critical material by Anny Crunelle-Vanrigh], Éditions Théâtrales, Paris 2001.

MAGUIN François, ed. and transl., Shakespeare, "Hamlet", Paris GF-Flammarion, 1995.

VANS H. et LEYRIS Pierre, eds., Oeuvres complètes de William Shakespeare [bilingual edition], Paris, Formes et Reflets [Club Français du Livre], 1954-1961, 12 vols.

WHITWORTH Charles, ed. William Shakespeare, The Comedy of Errors, Oxford University Press, 2002.

2) Full-size Studies

AXELRAD José (with Michèle WILLEMS), Shakespeare et le théâtre élisabéthain, Paris, Presses Universitaires de France, 1964, 1968.

BACQUET Paul, Les pièces historiques de Shakespeare, Paris, PUF, 1978, 2 vols.

BOQUET Guy, Théâtre et société: Shakespeare, Paris, Flammarion, 1969.

BUCI-GLUCKSMAN Christine, Tragique de l'ombre: Shakespeare et le maniérisme, Paris, Galilée, 1990; DEBAX Jean-Paul , ed. with Yves PEYRE, "Coriolan": Théâtre et politique, Toulouse, Université du Mirail, 1984; ed. with Yves PEYRE, Mirroirs de l'être: "Macbeth", "The Man of Mode", Toulouse, Presses Universitaires du Mirail, 1987.

DURRY Marie-Jeanne, ELLRODT Robert, JONES-DAVIES Marrie-Thérèse, eds., De Shakespeare à T.S. Eliot, Mélanges offerts à Henri Fluchère, Paris, Didier, 1976

ELLRODT Robert, "An Anatomy of The Phoenix and the Turtle", Shakespeare Survey 15, 1962; "Self-consciousness in Shakespeare and Montaigne", Shakespeare Survey 28, 1975; "Shakespeare: the Non-Dramatic Poet" in Cambridge Companion to Shakespeare Studies, ed. Stanley Wells (CUP, 1986); "The Inversion of Cultural Traditions in Shakespeare's Sonnets" in Shakespeare and Cultural Traditions, ed. Kishi, Pringle, Wells, Newark, University of Delaware Press, 1994; "L'Image de la jeune fille de Nausicaa à Miranda" in Les Femmes en Angleterre et dans le colonies américaines aux XVIIe et XVIIIe siècles, Presses de l'Université de Paris-Sorbonne, 1981; "De Sappho à Shakespeare: essai sur l'amour et la mort" in Mélanges offets à Marie-Thérèse Jones-Davies, Paris, 1988.

FLUCHERE Henri, Shakespeare, Dramaturge élisabéthain, Paris, Gallimard, 1966

FORT Joseph-Barthélémy, Notices et notes in Théâtre complet de William Shakespeare, Lausanne, Éditions Rencontre, n.d.; Introduction,notices et notes in Théâtre complet, traduction de François-Victor Hugo, Paris, Garnier, 1961, 2 vols.; FUZIER Jean, Les Sonnets de Shakespeare, Paris, Armand Colin, 1970; ed. with François LAROQUE, "All's Well that Ends Well": Nouvelles perspectives critiques, Montpellier, Collection Astraea N*1.

GIRARD René, Shakespeare: Les feux de l'envie, Paris, Grasset 1990.

GOY-BLANQUET Dominique, Le roi mis à nu: L'histoire d'Henri VI de Hall à Shakespeare, Paris, Didier Erudition, 1986; ed., Autour d'"Othello", Amiens, Sterne, 1987.

GOY-BLANQUET Dominique, Shakespeare et l'invention de l'histoire. Guide commenté du théâtre de Shakespeare, Le Cri, Bruxelles, 1997.

GRIVELET Michel (with Marie-Madeleine MARTINET and Dominique GOY-BLANQUET), Shakespeare de A à Z... ou presque, Paris, Aubier, 1988.

ISELIN Pierre, ed. with Jean-Pierre MOREAU, "Le Songe d'une nuit d'été" et "La Duchesse de Malfi", Limoges, Trames, 1989; ed. with François LAROQUE, "Julius Caesar", William Shakespeare, Paris, Ellipses, 1994; W. Shakespeare, "Twelfth Night", Paris Didier Érudition, 1995.

JACQUOT Jean, Mises en scène de Shakespeare et des Élisabéthains en France d'Antoine à nos jours [catalogue], Paris, Insititut pédagogique national, 1960, 1 vol, 40 plates; Shakespeare en France, mises en scène d'hier et d'aujourd'hui, Paris, Collec. "Théâtre, Fêtes, Spectacles", Éditions Le Temps, 1964; JONES-DAVIES Marie-Thérèse, Shakespeare: le théâtre du monde, Paris, Balland, 1987.

LAROQUE François, Shakespeare et la fête, Essai d'archéologie du spectacle dans l'Angleterre élisabéthaine, Paris, PUF, 1988; Shakespeare comme il vous plaira, Paris, "Découvertes" Gallimard, 1991.

LORANT André, William Shakespeare: Hamlet, Paris, PUF, 1992.

MAGUIN Jean-Marie, La Nuit dans le théâtre de Shakespeare et de ses prédécesseurs, Lille, Atelier de reproduction des thèses, 1980, 2 vols.; ed. with Charles WHITWORTH, "Roméo et Juliette": Nouvelles perspectives critiques, Montpellier, Collection Astraea N*5; ed. with Michèle Willems, "What would France with us?": French Essays on Shakespeare and his Contemporaries, Newark, University of Delaware Press, 1995, ed. with Holger Klein, Shakespeare and France, Lewiston, Queeston, Lampeter, The Edwin Mellen Press, 1995; with Angela MAGUIN, William Shakespeare, Paris Fayard, 1996.

MAQUERLOT Jean-Pierre, Shakespeare and the Mannerist Tradition, Cambridge University Press, 1995.

MAQUERLOT Jean-Pierre and Michèle WILLEMS, eds.,Travel and Drama in Shakespeare's Time, Cambridge University Press, 1996.

MARIENSTRAS Richard, Le Proche et le lointain: sur Shakespeare, le drame élisabéthain et l'idéologie aux XVIe et XVIIe siècles, Paris, Editions de Minuit, 1981 (translated as New Perspectives on the Shakespearean World, Cambridge, Cambridge University Press, 1985).

PARIS Jean, "Hamlet" ou les personnages du fils, Paris, Seuil, 1953; Shakespeare par lui-même, Paris, Seuil, 1954; Univers parallèles: 1. Théâtre, Paris, Seuil, 1975.

OMESCO Ion, "Hamlet ou la tentation du possible, Paris, PUF, 1987;"Othello", chef-d'oeuvre en sursis, Paris PUF, 1990.

PELTRAULT Claude, ed., Shakespeare: "La Tempête": Etudes critiques, Besançon, Université de Franche-Comté, 1994.

PERRIN Jean, ed., Shakespeare: "Much Ado About Nothing", Grenoble, Ellug, 1992.

PEYRÉ Yves, La Voix des mythes dans la tragédie élisabéthaine, Paris, CNRS Éditions, 1996.

SAHEL Pierre, La pensée politique dans les drames historiques de Shakespeare, Paris, Didier-Erudition, 1984.

SPRIET Pierre (with Michel GRIVELET), Shakespeare: "Richard III", Paris, Armand Colin, 1970.

SUHAMY Henri, Le vers de Shakespeare, Paris, Didier-Erudition, 1984; ed., "Twelfth Night", William Shakespeare, Paris, Ellipses, 1995; Shakespeare, Paris, Le Livre de Poche, 1996.

VENET Gisèle, Temps et vision tragique, Shakespeare et ses contemporains, Paris, Sorbonne Nouvelle, 1985.

VIGNAUX Michèle, L'Invention de la responsabilité: la deuxième tétralogie de Shakespeare, Paris, Presses de l'École Normale Supérieure, 1995.

VILLQUIN Jean-Pierre, ed. and tr., Shakespeare: Roméo et Juliette, Nantes, Presses Universitaires, 1992.

WILLEMS Michèle, La Genèse du mythe shakespearien, 1660-1780, Paris, PUF, 1979; ed. with Jean-Pierre MAQUERLOT and Raymond WILLEMS, "Le Marchand de Venise" et "Le Juif de Malte": Texte et représentations, Rouen, Publications de l'Université, 1985; Shakespeare à la télévision, Rouen, Publications de l'Université de Rouen, 1987.

3) Journals

Cahiers Élisabéthains, Late Medieval and Renaissance English Studies, Centre d'Etudes et de Recherches sur la Renaissance Anglaise, Université Paul-Valéry--Montpellier 3, 34199 Montpellier Cedex 05, France. Web site: http://serinf2.univ-montp3.fr/CERRA/cahiers.html. Founded in 1972, publishes two numbers each year in April and October, accepts unsolicited material from scholars situated in all countries (IBM or Apple Macintosh disk required along with print-out): notes, articles, book and play reviews, discographies. Illustrations. Abstracts in English and French, up to nine index terms supplied. Most texts are in English, occasionally in French. General Editors: Charles Whitworth and Yves Peyré. Production Manager: Janet Valls-Russell. Business Editors: Marie-Christine Munoz and Christelle Robles-Ripoll.

Etudes Anglaises, Didier-Erudition, 6, rue de la Sorbonne, 75005 Paris, France. Founded in 1947, publishes four numbers each year. Surveys all aspects of literature and culture in the United Kingdom. Carries one article at least on Shakespeare every year in connection with the play chosen for the Agrégation syllabus. Accepts unsolicited material: articles and book reviews. Most texts in French. Contributions in English accepted from native English-speakers.

4) Research Centres

CERRA (CENTRE D'ÉTUDES ET DE RECHERCHE SUR LA RENAISSANCE ANGLAISE)

Status: UMR 5065 of CNRS. [1]

Director: Prof. Charles WHITWORTH. Deputy directors: Prof. Luc BOROT, Prof. Yves PEYRÉ. Emeritus director: Prof. Jean-Marie MAGUIN.

Address: CERRA, Université Paul-Valéry, Montpellier 3, route de Mende, F--34199 Montpellier. Tel. 00 33 4 67 14 24 48 (or 49). Fax: 00 33 4 67 14 24 65. E-mail: cerra@univ-montp3.fr or charles.whitworth@univ-montp3.fr.

Web site: http://serinf2.univ-montp3.fr/CERRA/.

Organization and members:

Junior Research Fellows:

Secretarial and technical staff:

Special resources: STC1 microfilms. Thomason tracts series. Research library: about 7000 volumes. Audio and video materials.

Visiting scholars: Each year CERRA welcomes researchers on sabbatical from universities abroad, as well as doctoral students from various French universities. The Centre is closed in August.

Seminars: CERRA runs a seminar dor doctoral students on an annual basis (current topic: "English Renaissance Poetics:Myth, Romance, History") and a research seminar for its members, associates and visitors twice a month. Calendar of seminars available on application from Prof Charles Whitworth charles.whitworth@univ-montp3.fr

Publications:

Cahiers Élisabéthains, Late Medieval and Renaissance English Studies: General Editors: Prof. Yves PEYRÉ & Prof. Charles Whitworth. Two numbers each year (articles, notes, book and play reviews, illustrations). E-mail: cahiers@univ-montp3.fr

Web site: http://serinf2.univ-montp3.fr/CERRA/cahiers.html.

Collection ASTRAEA: Launched 1986. Gen. eds: Prof. François Laroque & Prof. Charles Whitworth. Monographies. Ten volumes published to date. Recently:

All enquiries: Attn. Christelle Robles-Ripoll at cerra@univ-montp3.fr.

Institutional connections and cooperation:

CERRA has signed formal working agreements with the following research centres:

IRIS (EA 3416, U. Sorbonne Nouvelle--Paris 3, dir. Prof. François Laroque, Prof Franck Lessay, Prof. Gisèle Venet)

SEMA (dir. Prof. Frédéric Regard, Ecole Normale Supérieure de Lettres et Sciences Humaines, Lyons)

CERAN (EA 655 Lyons II, dir. Prof. Alain Bony). The Shakespeare Institute (Birmingham University, G.B., dir. Prof. Peter Holland). The Renaissance Center (Carlton University, Ottawa, Canada, dir. Prof Donald Beecher). The Folger Shakespeare Library (Washington D.C., USA), as contributors for France to the World Shakespeare Bibliography.

Current research projects: The representation of France, French and the French in English dramatic literature up to 1642. The question of succession in England as reflected in literary and polemic writings (1590-1604. French Churches in England in the XVIth and XVIIth centuries.

IRIS (Imaginaire, Représentations, Idéologie et Société dans l'angleterre des XVIE et XVIIE siècles.)

Status: EA 3416 [2]

Directors: François LAROQUE, Franck LESSAY, Gisèle VENET

Address: Institur du Monde Anglophone, Université de la Sorbonne nouvelle--Paris 3,
5, rue de l'École de Médecine 75006 PARIS
Tel.: 01 40 51 33 00 Fax: 01 40 51 33 33 19
E-mail: flaroque@club-internet.fr
Web Site: http://www.univparis3.fr/recherche/sites/edea/iris/.

Organization and members:

IRIS is an interdisciplinary research team specializing in English Renaissance Studies (drama, literature and history of ideas). It includes three distinct graduate seminars running in parallel:

  1. Renaissance(s), a seminar on Shakespeare and XVIth century drama run by François Laroque
  2. Epistémè, a seminar on XVIIth century literature and drama run by Gisèle Venet
  3. The Thomas Hobbes Centre, a seminar on XVIIth century ideas and philosophy run by Franck Lessay

Seminars are working on a monthly basis from November to May. Conferences are now organized every other year.

Electronic journal: IRIS publishes Reflets, an electronic journal on Shakespeare and Renaissance Drama on its Web site. Editor Guillaume WINTER (email: glwinter@club-internet.fr).

Institutional connections and cooperation:

IRIS has signed formal working agreements with the following research centres:

Key words:

Renaissance drama and literature, Shakespeare, Aesthetics, Hobbes, Philosophy, Religion, History of Ideas.

Current research fields:

Volumes published:

  1. François LAROQUE ed., Histoire et secret à la Renaissance, Paris, Presses de la Sorbonne Nouvelle, 1997;
  2. François LAROQUE & Franck LESSAY eds., Figures de la royauté en Angleterre de Shakespeare à la Glorieuse Révolution, Paris Presses de la Sorbonne Nouvelle, 1999.
  3. François LAROQUE & Franck LESSAY eds., Esthétiques de la nouveauté à la Renaissance, Paris, Presses de la Sorbonne Nouvelle, 2001.
  4. François LAROQUE & Franck LESSAY eds., Tradition et innovation. De la Renaissance aux Lumières, Paris, Presses de la Sorbonne Nouvelle, 2002.
  5. Gisèle VENET ed., La Beauté et ses monstres (forthcoming at Presses de la Sorbonne Nouvelle, end 2002).
  6. François LAROQUE et Franck LESSAY eds., Enfers et délices à la Renaissance (to be published end 2003).

N.B. Both CERRA and IRIS work in close collaboration, and in association with SEMA (dir. Prof. Frédéric REGARD, Ecole Normale Supérieure de Lettres et Sciences Humaines, Lyons) and with CERAN (EA 655 Lyons II, dir. Prof. Alain BONY). Both centres include associate researchers from various French universities, some belong to both centres on a flexible research time quota basis.

The French Shakespeare Society

Société Française Shakespeare (SFS), founded in 1977 as the French branch of the International Shakespeare Society. The SFS organizes two conferences each year, one in the Spring in Paris on an agreed topic, the other in the Autumn is hosted by a different provincial university and is dedicated to the study of the Shakespeare work on the Agrégation syllabus. Proceedings of both conferences are published each year.

Presidents: Henri Fluchère*, Marie-Thérèse Jones-Davies, Jean Fuzier*, Richard Marienstras. Currently in office: Jean-Marie Maguin (address: Université Paul-Valéry, Montpellier 3, route de Mende, F--34199 Montpellier, e-mail: jean-marie.maguin@univ-montp3.fr)

Secretaries: Ladan Niayesh, Laetitia Coussement-Boillot

Publications: Patricia Dorval

Administrative secretary: Vanessa Blaha-Kuhner

Web site: http://alor.univ-montp3.fr/SFS/.

Past publications include:

Compte rendu des "Journées Shakespeare de novembre 1979 ; Justice, juges, prisons...; Théâtre et idéologies; Du texte à la scène: langages du théâtre ; Mythe et histoire ; Lieu et temps ; La Folie ; Shakespeare et les arts; Le tragique ; Shakespeare et la guerre ; Shakespeare et le corps à la Renaissance ; Shakespeare: Rhétoriques du texte et du spectacle ; Shakespeare et l'argent; Shakespeare: Cosmopolitisme et insularité ; Shakespeare : Le Monde vert, rites et renouveau ; Variations sur la lettre, le mètre et la mesure: Shakespeare ; Shakespeare: Comment le mal vient aux hommes; Shakespeare et le cinéma; Shakespeare et la voix; Shakespeare et la France; Shakespeare et le Moyen Age. Patricia Dorval (Université de Montpellier III) est en charge de la publication des Actes depuis 1997.

Available from

Belles Lettres, 95 bd Raspail, F--75006 Paris:

The following volumes can be orderd from Patricia Dorval, Responsable des publications SFS, Université de Montpellier III, route de Mende, F--34199 Montpellier Cedex 5:

Each volume 14 euros (postage included)


[1] UMR: Unité Mixte de Recherche (combining full-time researchers and university teachers; subject to accrediting every four years by CNRS, the French national research agency). [Back.]

[2] E.A.: Équipe d'accueil, a training centre for doctoral students (subject to accrediting every four years by the French Ministry of Education). [Back.]